Mittwoch, Februar 25, 2009

Scriptie

Omdat ik op de afdeling Art&Communication Design zit en voor de zwartepunt photographic communication design gekozen heb, wou ik mijn scriptie ook graag over fotografie schrijven.
Mijn scriptiebegeleider is Joanne Dijkman.

Ik schrijf over het werk "The Americans" van Robert Frank.
Mijn eindexamen gaat in de richting van vooroordelen tegenover duitsers en vertoond inhoudelijk toch behoorlijk wat parallellen naar het werk van hem, denk ik.
Bovendien vind ik het echt spannend over documentaire fotografie te schrijven terwijl ik zelf met absoluut geënsceneerde fotografie bezig ben.

Ik heb al een voorstelling, hoe de opbouw, de opzet van mijn scriptie uiteindelijk ongeveer zou uitzien.
Ik wil graag over Franks biografie schrijven, over de fotografie in zijn tijd, de jaren 60 dus, daarin zijn werk ook inbrengen, over reacties op zijn werk schrijven en op sommige fotos ook diep ingaan. (motief kruis bijvoorbeeld)
Ik denk dat ik hem misschien goed met de fotografie van de jarendertig kan vergelijken, Walker Evans is daar een goed voorbeeld voor.
Misschien wil ik dan ook kort op de huidige amerikanische dokumetairfotografie ingaan en ook op de geschiedenis ervan.

Refereren wil ik onder andere graag aan het boek "Essays über Robert Frank" van Martin Gasser.

Ik ben al begonnen te schrijven en ik denk, omdat ik al een duidelijke voorstelling van de opbouw in mijn hoofd heb, ontwikkelt zich de text met de tijd vanzelf.
Jippi!

Keine Kommentare: